zondag 5 januari 2014

Bias adjust en testen van de 6C33C DCMB schakeling

De voeding voor de stuurbuis, eindbuis en gloei werken naar behoren en Ari's uitgangstrafo was eindelijk gearriveerd. Dus kon ik aan de slag om af te bouwen en te testen. De stereo uitgangstrafo, de SC-SCC-OPT, is werkelijk een enorme joekel, weegt dan ook een dikke 5 Kg en ziet er imposant uit. Eerst maar eens de UGT in een subframe plaatsen, want hij komt verticaal te staan wegens plaatsgebrek in de kast.


Zo, de UGT is gemonteerd en kan aangesloten worden. Nu is alles gereed voor een eerste test. Belangrijk hierbij is dat je alle spanningen tegelijk monitort en de ruststroom in beide kanalen goed in de gaten houdt. De ruststroom bedraagt 220 mA per kanaal en mag niet te ver overschreden worden. Ook is het belangrijk dat de ruststroom voor beide kanalen gelijk is vanwege een juiste werking van het Self Compensating effect van de ruststroom in Ari's uitgangstrafo. Voor een goede inregeling heb je dan ook minimaal drie multimeters nodig en het liefst vier.


Vanwege het gebruik van één gemeenschappelijke voeding voor het linker en rechter kanaal, door buizendiodes gelijkgericht, krijg je het effect dat wanneer je bij één kanaal de bias omhoog draait, automatisch de bias bij het andere kanaal omlaag gaat. Omdat je bij één kanaal de bias opvoert, neemt de stroom en dus de belasting toe, zakt de buizen-gelijkgerichte voeding in en zakt dus automatisch de bias van het andere kanaal vanwege de lagere voedingsspanning. Begrijp je nog :-) Vandaar altijd met drie meters de bias afstellen.

Omdat ik bij het testen continu in de kast moet zijn voor aanpassingen, bias bijstellen en andere kleine modificaties, heb ik een testframe gemaakt waarop de simplex versterker ondersteboven kan liggen. Ik durfde de versterker, vanwege het immense gewicht van ca. 40 Kg, niet rechtop te zetten. Vandaar onderstaande constructie, de buizen zitten dus aan de onderkant.



Alle voedingsspanningen meten en dan de bias langzaam opschroeven. De 6C33C eindbuizen zijn pas na 15 minuten stabiel. Na een kwartier is de bias stabiel op 2 X 220 mA (bij 220 V DC), dat werkt dus goed. Het moet dus werken ?! Maar eens mijn oude philips cd-speler aansluiten met VAR-uit. Aanzetten en ............... muziek !!!!!!  Wis en waarachtig.    

De simplex speelt direct al overtuigend op mijn testset zonder brom, ruis en dergelijk. Maar eerst even flink laten inspelen en dan wat testjes gaan doen. Ari zei me al dat zijn uitgangstrafo lineair meet tot 160 KHz op zijn Wavetek functiegenerator met 50 ohm uitgangsimpedantie. Mijn versterker zou dan tot ca. 100 KHz lineair moeten zijn vanwege zijn hogere impedantie. Even testen met mijn eigen Wavetek en inderdaad; de Simplex meet tot 100 KHz bij -3dB ! Dat is een fantastische waarde voor een buizen eindversterker met uitgangstrafo.


Nog wat blokgolftestjes gedaan en dat ziet er ook zeer netjes uit. Het uitgangsvermogen lig op ca.  2 X 12 Watt bij 6 ohm. Ook prima en voor mij ruim voldoende.

Nu een wat uitgebreidere luistertest op mijn huiskamerinstallatie, want ik was natuurlijk erg benieuwd naar het geluid. Nu kun je er bij voorbaat nog niet veel over zeggen want de versterker met buizen zijn nauwelijks ingespeeld en in deze fase gebruik ik de Sovtek 6SN7 stuurbuis terwijl ik nog mooie NOS buisjes van RCA, GE en Sylvania heb liggen. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en ik moest natuurlijk even een luisterindruk opdoen.
En de eerste indruk is direct overweldigend ! Fantastische sound, erg neutraal, geen/nauwelijks kleur, veel detail en ruimte-afbeelding. Ook de bas liep laag door en had een uitstekend fundament.Dat belooft nog wat!

Maar ik hoorde ook, als ik mijn oor heel dicht tegen het centrum van de conus van de luidspreker hield, een lichte 100Hz brom. Shit !! Hoe kan dat nu weer? De voedingen zijn meer dan voldoende afgevlakt en laten niet meer dan 10 milliVolt top-top rimpel zien. Ook had ik vooraf een goed aardplan bedacht met drie aardpunten, waarbij twee aardpunten dicht bij de schakeling (L + R) en één centraal aardpunt bij de voeding. De eerste C na de gelijkrichting ligt ook direct aan aarde. Maar het leek toch erg veel op een aardfout en ik kwam er niet uit.

Een mailtje naar DHTRob deed wonderen. Na vele mailtjes over en weer 's avonds laat, kwamen we er achter dat de Tentlabs DC-heater van de stuurbuis niet aan aarde lag. En deze schijnt wel aan aarde te moeten liggen, ondanks het feit dat het een indirect verhitte buis is. Maar de stuurbuisheater kon zo maar niet ongestraft aan aarde omdat deze op dezelfde  6,3 V AC wikkeling zat van de heaters van de Svtelana 6D22S diodes. En deze diodes moeten 'zwevend' gegloeid worden vanwege het te grote potentiaalverschil dat zou gaan ontstaan tussen de heater en de kathode van 6D22S. Dus heb ik een aparte wikkeling voor de heater van de 6SN7 vrijgemaakt en deze geaard. En weg nare 100Hz brom. Dank je Rob !!


Alles werkte. Nu de kast verder afwerken, lekker luisteren en een uitgebreide 6SN7 stuurbuizen test houden. Wordt vervolgd.
 
 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten