zondag 12 januari 2014

Voltooiing van de 6C33C single endend Simplex

Eindelijk is het zo ver dat de Simplex geheel naar behoren werkt en dat 'ie fantastische muziek laat horen. Nu kan ik dan de boel gaan afmonteren en de laatste hand leggen aan de kast. Hier onder al vast een foto van het eindresultaat.


Zo als je ziet is de afwerking Zebrano fineer van 2 mm dik. Ik heb nog massief Zebrano overwogen maar uiteindelijk toch niet voor gekozen. Naast het kostenaspect (€5000,- per m3) is het zo dat ieder stuk massief hardhout uiteindelijk gaat werken en trekken. Zeker onder invloed van de hitte van de buizen. Ik heb werkelijk fantastische eindversterkers gezien in massief hardhouten uitvoering, maar uiteindelijk zie je toch dat het hout gaat trekken en dat er lelijke naden ontstaan.

Dus is het fineer geworden met als basis zware kwaliteit berken multiplex. Ik had al eerder erg goede resultaten geboekt met berken multiplex. Mijn audiorack heb ik er mee uitgevoerd en ik heb er verdeeldozen van gemaakt. De kwaliteitswinst was nadien duidelijk hoorbaar.Blijkbaar heeft berken-multiplex uitstekende dempende eigenschappen.

Iedere functie van de Simplex is apart gegroepeerd en onafhankelijk van elkaar opgehangen in natuurrubber. Zo zijn er vijf groepen te onderscheiden; Voedingstransformatoren, gelijkrichting&stabilisatie, UGT en schakeling (L+R). De componenten hangen aan de panelen en de panelen hangen in natuurrubber voor maximale ontkoppeling.

De Simplex wordt wel erg heet van binnen. De twee koolweerstanden in de schakeling dissiperen 15 watt aan warmte continu per stuk en daar komen nog bij de buisvoeten van de 6C33C, de Tentlabs heater en de diverse weerstanden in de voeding. Daarom heb ik twee ventilatoren geplaatst voor de nodige verkoeling.


Links zie je de NoiseBlocker 40 mm fan en rechts de in elkaar geknutselde 12 V DC voeding voor de Fan's. De fan's hebben een minimale opstartspanning nodig van ca. 9 volt. Dus kon de 6,3 V AC van de heaters niet gebruikt worden. Gelukkig zat er nog een ongebruikte 50 V AC winding op de 8N608S trafo en deze kon mooi dienst doen als voeding voor de fan's.

Standaard speakerterminals voldoen niet in mijn versterker. Ten eerste zijn ze veel te kort; ze moeten bij mij door 30 mm materiaal heen en dan moet je er nog voldoende bij kunnen om te solderen. Ten tweede; ze hebben altijd van die kleine soldeerpunten waar je het draad omheen moet friemelen. En Ari's uitgangstrafo heeft nu éénmaal vier secundaire parallelle wikkeldraden, die samen moeten komen bij de speakerterminal. Dat wordt h'm dus niet en ik heb zelf iets in elkaar moeten fabrieken.

    
Bovenstaand mijn speakerterminal bestaand uit zeer dunne messing buis die ik Cryogeen heb laten behandelen voor betere geleiding. Vervolgens een fatsoenlijk soldeer-oog gemaakt en als finish Afrikaans hardhout 'Wengé'. Met als enig nadeel dat ik alleen banaanstekkers kan gebruiken bij speakerkabels.

Dat 'Wengé' is overigens fantastisch materiaal, het lijkt op Ebben, het is hard en zwaar en het laat zich eenvoudig bewerken. De onderste plint van de kast is ook van Wengé en ik heb drie voeten van Wengé laten draaien.

Links de Wengé plint en rechts de 3mm RVS bodemplaat met de gemonteerde Wengé voeten. Op deze voeten heb ik ceramische cones gelijmd, met secondenlijm, voor betere ontkoppeling van de versterker. Secondenlijm zorgt voor een optimale koppeling van de twee oppervlakken, er vormt zich geen laagje tussen de twee oppervlakken.


Hier een goed beeld van de voeten ; ze zijn 5 cm rond en 5 cm hoog. Na het plaatsen van deze voeten nam de rust in het geluidsbeeld duidelijk toe en ik betrapte mezelf er op dat ik de volumeknop twee stapje verder kon open draaien.

De 6C33C buizen verlopen nogal snel en daarom is het nodig om af en toe de bias bij te regelen. Vandaar dat ik graag van buiten af de bias wil meten en bijregelen.



De aansluitingen van links naar rechts: bias connector, XLR input (Furutech), speakerterminals. Daaronder zie je nog een klein zwart staafje, dat is de as van de potmeter om de bias te regelen. De bias connector wordt aangesloten op een multimeter om de ruststroom af te lezen.

Hij is eindelijk af en nu heerlijk luisteren !! Hieronder nog wat plaatjes van de Simplex.




En af .....?  Nee, natuurlijk niet. Zo als je ziet ontbreekt er nog een trafokap, deze moet nog worden gemaakt. En er zullen gaandeweg nog wel modificaties komen, zo gaat dat nu éénmaal.

Maar voorlopig lekker luisteren en ik heb nog een interessante stuurbuizentest in het verschiet. De volgende 6SN7 stuurbuizen liggen bij mij op de plank: Sovtek, Tronal, SylvaniaVT-231 en NOS RCA en GE.

Wordt vervolgd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten