vrijdag 18 oktober 2013

Van Oekraïense Omak naar Russische dubbeltriodes



Mijn eerste buizenversterker was direkt een hele mooie , namelijk de Omak Jewel One. Dit is voor de meesten van ons een onbekend Oekraïens product. Ik speelde destijds, naar volle tevredenheid, met een Mark Levinson ML29. Maar de Omak was toch duidelijk beter en de ML moest het veld ruimen. De Omak is een handgemaakt product met fantastische bandkern uitgangstrafos. De techniek van de Omak boeide mij en ik zag direct vele mogelijkheden voor verbetering.
Mijn eerste buizenproject was dan ook de modificatie van de Omak:
- Vervangen van de voedingselcos door low ESR types
- Maken van een IEC inlet
- Vervangen van de interne bedrading door sollid core
- Montage van Russisiche pio's
- Aanbrengen van Wima C's over de gelijkrichters
- Vervangen van de weerstanden door Allen Bradleys, etc



De Omak speelde na de modificatie op een ongekend hoog niveau. Ik heb jaren met veel plezier geluisterd naar de Omak. Toen heb ik besloten de Oekraïner te verkopen om budgettair ruimte te maken voor nog iets mooiers, hoewel ik op dat moment nog niet wist wat dat dan moest zijn. De Omak werd al vast in de etalage gezet omdat ik er vanuit ging dat de verkoop lang op zich zou laten wachten vanwege onbekendheid met het merk.
De Omak werd veel sneller verkocht dan verwacht en ik zat zonder versterker.

Tussenpaus; Op dat moment liep ik tegen een Audiomat Duo eindversterker aan. Deze Fransoos speelde direkt al erg fraai maar kon toch niet tippen aan de Omak. Ook deze Audiomat heb ik gereviseerd. Deze revisie was minimaal omdat de opbouw van de Audiomat zeer degelijk is:
- Vervangen van de koppel c's door PIO's
- Vervangen van de interne signaalkabel door Cryogeen behandelde OFC sollid core draad
- Aanbrengen Wima C's over de gelijkrichting



De Audiomat speelde na de modificatie duidelijk beter, maar haalde nooit de verfijndheid van de Omak. Wel was de Audiomat beter in het laag; meer diepte en fundament.

Enfin, nog steeds op zoek naar een waardige opvolger van de Omak. Totdat ik bij Karel van WenW Audio een Graaf GM20 tegen het lijf liep. Ik had al wat gelezen over deze Italiaanse versterker van Giovanni Mariani; OTL, geen koppel C's in de signaalweg, 6C33C dubbeltriodes. De Graaf had direkt mijn aandacht en ik mocht h'm meenemen om te luisteren.
En.... Bingo !! Nog nooit zo iets moois gehoord ! Volledige transparantie, complete afwezigheid van kleur en enorm detailrijk.
De Graaf is zo fantastisch opgebouwd dat modificatie niet zinvol is; nauwelijks interne bedrading, geen koppel-c's, hoogwaardige materialen, prachtige opbouw etc.
De Italiaan heeft wel ééns per half jaar onderhoud nodig; de ruststroom en de DC-offset moeten dan worden bijgeregeld.


Signor Mariani en zijn ontwerp hebben mij sindsdien niet meer losgelaten. Wat maakt deze versterker nou zo bijzonder? Het ontbreken van een uitgangstrafo, de direct gekoppelde schakeling of de Russische 6C33C powertriodes ?

Hoe dan ook; Ik moest daar meer van weten en ik wilde zelf iets gaan bouwen met die fantastische Russische dubbeltriodes. Deze "jampotten" kwam ik ook vaker tegen in ultra High-End versterkers van Lamm, BAT en Audio Consulting.



Het idee van een DIY versterker obv 6C33C was geboren !!

wordt vervolgd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten