zondag 20 oktober 2013

Ari Polisois en DCMB

Geïnspireerd door Giovanni Mariani's Graaf ging ik op zoek naar een goed ontwerp voor mijn eerste DIY buizenversterker. Ik had op dat moment geen enkele ervaring met het bouwen van buizenversterkers, behalve de modificaties die ik eerder uitvoerde op mijn commerciële eindbakken. Buizenliefhebbers zeiden altijd tegen mij dat buizentechniek relatief eenvoudig is en dat nam ik dan maar, gemakshalve, voor waar aan.

Maar eerst moest ik een goed ontwerp hebben in de lijn van het gedachtegoed van die briljante Italiaanse ontwerper uit Modena.


Alle paginas van DHT Rob en Triode Dick heb ik afgespeurd, maar geen direct gekoppeld ontwerp en geen Russische 6C33C's gevonden. Op een gegeven moment kwam ik terecht op de site van Polisois Audio.

http://www.polisois-audio.com/counter.php

Het eerste dat mij opviel is, dat hier een versterker werd beschreven op basis van die mooie 6C33C's. Ah ha! Interessant. En het werd nog interessanter; het artikel beschrijft een zogenaamde DCMB versterker, deze afkorting staat voor Direct Coupling Modulated Bias. Een direct gekoppeld ontwerp dus! Ik heb het hele artikel doorgenomen en ik moet eerlijk bekennen dat ik niet alles direct begreep. Maar het deerde mij niet, want ik had het belangrijkste gevonden, een direct gekoppeld ontwerp in combinatie met mijn geliefde Russische eindbuis. Het DCMB artikel valt hieronder te lezen.

http://www.polisois-audio.com/documenti/European_triode_festival_2009.pdf

De man achter de site en het gedachtegoed is Ari Polisois. Ik heb met Ari veelvuldig mail- en telefonisch contact gehad en heb hem leren kennen als een creatieve, deskundige en aimabele man die zijn onconventionele ideeën graag wil delen met mede audio enthousiastelingen. Hij heeft ook veelvuldig gepubliceerd in diverse vakbladen over de hele wereld.
In overleg met Ari kwam ik tot de conclusie dat de "Simplex" versterker voor mij het meest ideaal is; een Single Ended met één eindbuis per kanaal en uiteraard, het DCMB ontwerp in combinatie met zijn eigen ontworpen en gewikkelde uitganstrafo de "SC-SCC OPT". 


Deze uitgangstrafo is ook weer zo'n bijzonder ding. Ari heeft hem samen met Giovanni Mariani (Ja, daar is'ie weer) ontworpen en gepatenteerd. Toen ik dat hoorde dacht ik van 'Hé, de cirkel is weer rond ! '.
Het bijzondere aan deze trafo zit'm in twee dingen:
- Het is een stereo uitgangstrafo, je hebt er dus maar één nodig
- Hij heeft geen luchtspleet (wat gebruikelijk is bij een Single Ended ontwerp) maar is Self Compensating voor de ruststroom.

Hieronder kun je meer te weten komen over Ari's Self Compensating uitgangstrafos.

 http://www.polisois-audio.com/documenti/9th_ETF_guido.pdf

De schakeling was nu bepaald, de eindbuis was gekozen en de UGT was ook vastgesteld. Het theoretische deel stond nu vast en ik kon nu mijn eigen praktische ontwerpprincipes eraan toevoegen. Deze principes zijn door luisterervaringen tot stand gekomen en zijn uiteraard altijd arbitrair. Ik heb hierover met Ari grote discussies gehad, omdat ze volgens Ari niet te bewijzen cq. te meten vallen.
Maar ik vertrouw altijd op mijn oren en hieronder is een rijtje met principes, tips en tweaks die ik heb toegepast in mijn ontwerp:
- Hard wired, minimaal aantal contactovergangen tussen de componenten
- korte signaalwegen, geen interne signaalkabels
- 'Solid core' koper draden, teflon of katoen isolatie
- Nooit Litze draden gebruiken met PVC isolatie
- Geen gebruik van PVC isolatie, ook niet bij de Elcos
- Geen gebruik van magnetische materialen
- Kast; berken-multiplex en RVS
- Gebruik van Koolweerstanden in het signaalgedeelte


Zo, de ontwerpcriteria stonden vast en ik kon gaan bouwen.

wordt vervolgd.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten